Strona główna
Biznes i Finanse
Tutaj jesteś
Biznes i Finanse kolory w marketingu

Znaczenie kolorów w marketingu – na co zwrócić uwagę?

Data publikacji 21 maja 2021

Dlaczego znak STOP jest czerwony? Czemu tak dużo firm ma logo w kolorze niebieskim? Czy opakowanie w kolorze zielonym bardziej zachęca do zakupów niż żółte? Wszystkie kolory — nawet czarny i biały — wysyłają sygnały, które są nieświadomie postrzegane i kojarzone z atrybutami i uczuciami. Kolory w marketingu ich wybór mają niebagatelne znaczenie. Projektując materiały marketingowe, warto uwzględnić całe spektrum kolorów, a także różnice kulturowe.

Każda firma ma swój własny kolor

Kolory wybrane przez znane światowe marki są nieprzypadkowe i dobrze zaplanowane. Na przykład Coca-Cola i Ferrari wybrały kolor czerwony, który silnie wpływa na emocje, jest powszechnie używany jako sygnał i często jako ostrzeżenie. Napój i luksusowy pojazd nie są niebezpieczne, ale koloru czerwonego trudno nie zauważyć i przejść koło niego obojętnie.
Jest też uspokajający błękit Nivea i pełna nadziei zieleń, której używa sieć kawiarni Starbucks. I czy T-mobile byłaby tą samą firmą bez słynnej magenty?
Dlatego w marketingu niezwykle ważna jest dobra strategia brandingu kolorystycznego.

Jeśli chodzi o rolę, jaką odgrywa kolor w budowaniu marki, to związek między marką a kolorem zależy od postrzeganej adekwatności koloru używanego dla danej marki — czy kolor pasuje do sprzedawanego produktu? Intencje zakupowe w dużym stopniu są podporządkowane kolorom, które wpływają na postrzeganie firmy.
Nasze mózgi preferują marki natychmiast rozpoznawalne, co sprawia, że ​​kolor jest ważnym elementem tworzenia tożsamości marki.

Branding w kolorze – znaczenie kolorów w reklamie

Poszukując informacji w internecie, można znaleźć wiele artykułów na temat psychologii kolorów. Można się dowiedzieć, że kolor czerwony wywołuje podniecenie, żółty oznacza optymizm, a niebieski to siła i zaufanie. Jednak całkowite poleganie na tych źródłach jest błędem.
Przede wszystkim w większości przypadków postrzeganie kolorów jest sprawą bardzo indywidualną.
Jeśli wybieramy do domu meble w kolorze brązowym bo brązowe odcienie wpływają na nas uspokajająco to wcale nie znaczy, że tak samo działają na wszystkich. Dla kogoś brąz może być irytujący i nieatrakcyjny.
Marketing działa w podobny sposób. Nie można reklamować nowego produktu „przez przypadek” na przykład w odcieniach błękitu bez znajomości grupy docelowej. Konieczne jest dokładne zaplanowanie działań marketingowych z wyprzedzeniem, również pod kątem wyboru koloru.

Różnice kulturowe

Nie należy absolutnie lekceważyć różnic kulturowych. W naszym regionie biel może oznaczać czystość i niewinność. Idealny kolor do reklamy nowego płynu do prania? Nie wszędzie, na przykład w większości Azji biel jest kolorem żałoby. Obecnie w szczególności w przypadku globalnego medium, jakim jest Internet, należy się dobrze zastanowić się, jak mogą być postrzegane kolory w reklamie w innych krajach, zwłaszcza jeśli prowadzi się działalność międzynarodową.

Oczekiwania klientów

Oczekiwania klienta w stosunku do produktu i związane z nimi oczekiwania co do wyboru koloru są zatem często znacznie ważniejsze niż same kolory.

Przykładowo jeśli klient Twojej firmy patrzy na reklamę odzieży wierzchniej, prawdopodobnie spodziewa się naturalnych kolorów, takich jak ciemnozielony, granatowy, brązowy lub szary. Dlatego te kolory powinny dominować na obrazie tła na przykład w reklamach banerowych, a także odgrywać główną rolę w reklamach telewizyjnych czy internetowych.

Z kolei nie przedstawiłbyś reklam zabawek dla dzieci w „kolorach biznesowych”, takich jak szary, granatowy czy czarny, ale w całym spektrum kolorów od niebieskiego do czerwonego, zielonego, żółtego i pomarańczowego.

W związku z tym ogólne stwierdzenia, takie jak „zieleń to kolor nadziei”, są zbyt krótkowzroczne. Reprezentację kolorów powinno się zawsze opierać na rzeczywistym produkcie lub usłudze.
Czy zaufałbyś reklamie pożyczki, która obiecuje niskie oprocentowanie w różowym kolorze? Prawdopodobnie nie, ale może w bardziej typowych „barwach finansowych”, takich jak zieleń i błękit.

Zobacz także: https://fcg.com.pl/jakiego-komputera-potrzebuje-grafik/.

Kobieta czy mężczyzna?

Nie bez znaczenia jest również płeć grupy docelowej, do której chce się dotrzeć. Mężczyźni i kobiety mają często wyraźnie odmienne preferencje co do kolorów, które lubią widzieć w życiu codziennym. Na przykład ulubionym kolorem ponad połowy mężczyzn jest niebieski, podczas gdy tylko jedna trzecia pań podziela ten pogląd. Mężczyźni w większości nie lubią fioletu, a jedna czwarta kobiet uważa go za ulubiony kolor.
Określenie jakiegoś koloru mianem „brzydki” lub „ładny” nie sprawdza się w skutecznym marketingu.

Jak dbać o brodę w upalne dni

FCG

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?