Co-branding jako jedna z form brandingu – na czym polega i jakie ma zalety
Data publikacji 28 kwietnia 2021Branding to ogromnie istotna część działalności. Wskazanie nazwy marki, sukcesywne zdobywanie i edukowanie grona odbiorców, budowanie relacji, wzmacnianie świadomości marki to ogromnie istotne elementy strategii biznesowej. Jednym ze sposobów na wzmocnienie brandu jest współpraca z inną marką, czyli tzw. co-branding.
Na czym to polega co-branding?
Branding to niewątpliwie bardzo ważny element szeroko rozumianej strategii biznesowej. Sposobów na wzmacnianie marki, budowanie jej świadomości jest bardzo wiele. Punktem wyjścia jest naming. Już samo wykreowanie nazwy dla brandu, czyli właśnie naming wg Harbingers jest ogromnie istotny w kontekście stopniowego rozwoju marki, możliwości budowania jej wizerunku itp. Jednym ze sposobów budowania świadomości marki, kreowania i utrzymywania jej pozytywnego obrazu jest co-branding. Polega on na podjęciu współpracy z inną marką. Celem jej jest połączenie potencjału obu firm, które przynosi korzyści obu stronom. Niezależnie, czy mowa o spotkaniu dwóch niszowych marek, czy dużej korporacji i małej manufaktury, strategia co-briandingu zawsze opiera się na założeniu win-win.
Jak może wyglądać co-branding?
Współpraca dwóch marek może przebiegać bardzo różnie. Modele co-brandingu uwzględniają zarówno szerokie spectrum celów szczegółowych, jak i specyfikę samych marek. Do najpopularniejszych rozwiązań zalicza się:
- Reach-awareness co-branding, czyli promocja jednej marki wśród grupy docelowej drugiej, najczęściej podejmują się takiej współpracy marki z różnych branż, natomiast jakoś ze sobą połączonych, np. linie lotnicze i operator płatności, współpraca pozwala na skorzystaniu z oferty jednej marki przy realizacji innej usługi, w efekcie obie marki zyskują klientów i poszerzają grono odbiorców;
- Value endorsement co-branding – jedna strona w ramach kooperacji wystawia drugiej rekomendację; wystawiający rekomendację poszerza swój krąg działania, otrzymujący ją podnosi swój prestiż w danym aspekcie; przykładami są rekomendacje WWF albo Instytutu Zdrowia, WHO.
- Complementary competence co-branding – wtedy marki się spotykają, aby stworzyć coś nowego; bardzo częste zjawisko w świecie fashion, brand obuwniczy i odzieżowy spotykają się i tworzą limitowaną kolekcję.
- Ingredient co-branding – polegające na podnoszeniu wartości produktu jednej marki, poprzez wskazywanie na wartość jakiegoś elementu tego produktu, który tworzy inna marka; klasykiem jest tutaj współpraca między procesorami Intel a producentami komputerów.
Kto czerpie korzyści z co-brandigu?
Z założenia korzyści ze współpracy powinny być zauważalne przez obydwie strony współpracy. Oczywiste jest, że dla małych brandów współpraca z dużymi markami o znacznie większej sile oddziaływania to zawsze korzystny układ, który pozwana często naprawdę znacznie poszerzyć krąg potencjalnych odbiorców. Duże marki jednak także czerpią korzyści z co-brandingu. Dzięki niemu mogą sobie na przykład pozwolić na produkcję limitowanych serii dla wąskiego grona odbiorców. Taka kooperacja to także szansa do otwarcia drzwi do świata bardzo wąskich, hermetycznych grup odbiorców, którzy z założenia unikają zakupu produktów dużych, międzynarodowych marek. Współpraca z małą, ale wyrazistą marką może nieco osłabić korporacyjny charakter marki, podkreślić określone wartości, jakie ona reprezentuje. Wszystko zaś ostatecznie sprowadza się do budowania i poszerzania grona obiorców. Warto podkreślić, że pracę podejmują wtedy aż dwa teamy marketingowe, wypracowując wspólną, ale wielotorowo prowadzoną kominikację. To wszystko ułatwia eksplorowanie nowych rynków, wzmacnianie wizerunku marki, jego modyfikację lub odświeżenie.