Logistyka w firmie e-commerce. Co powinieneś wiedzieć?
Data publikacji 7 kwietnia 2022Z definicji logistyki wiemy, że jest to proces planowania, realizacji i kontroli przepływu towaru. Warto jednak pamiętać, że logistyka w firmie e-commerce, a zatem w przedsiębiorstwie nastawionym na handel internetowy, może znacznie różnić się od tradycyjnej logistyki. Przez obecne trendy w handlu, logistyka w e-commerce jest prężnie rozwijającą się branżą, zapewniającą stabilne miejsca pracy. Jeśli rozważasz karierę jako pracownik magazynowy w firmie e-commerce, sprawdź co powinieneś wiedzieć o jej specyfice. Oferty pracy w tego typu miejscach znajdziesz tutaj: https://www.adecco-jobs.com/amazon/pl-pl/
Najważniejszy jest klient
W firmie e-commerce wszystko kręci się wokół klienta, który zazwyczaj jest osobą fizyczną. To dość istotna różnica pomiędzy logistyką tradycyjną, a tą związaną z e-commerce, gdyż zmianom uległ model sprzedaży – wcześniej był on nastawiony głównie na współpracę B2B (business to business) natomiast w erze handlu internetowego jest to przeważnie B2C (business to customer). W zakupach internetowych niezwykle ważny jest czas, gdyż klienci są już przyzwyczajeni do szybkich realizacji zamówień internetowych i z pewnością nie będą chcieli czekać dłużej, niż standardowo.
Precyzja danych
Kolejną istotną zmianą, jest nastawienie na ciągłą kontrolę nad stanami magazynowymi. W wielu sklepach internetowych klient ma podgląd niemal na żywo, ile sztuk danego produktu jest dostępnych w magazynie. To jednak rozwiązanie, które ma służyć nie tylko kupującemu, ale i samemu przedsiębiorstwu. Mając ciągłą kontrolę nad stanami magazynowymi, można w sposób automatyczny wstrzymać sprzedaż produktów, których akurat nie ma w magazynie, co wykluczy zamówienia niemożliwe do zrealizowania, znacznie zaoszczędzi czas i pozytywnie wpłynie na efektywność pracy.
W świecie małych przesyłek
Podczas gdy logistyka tradycyjnych magazynów opiera się głównie na manewrowaniu zamówieniami paletowymi, w centrum logistycznym firmy e-commerce, będziemy zazwyczaj mieli do czynienia z pojedynczymi zamówieniami. Na szczęście centra logistyczne mają na to rozwiązanie, stosując zoptymalizowany system kontroli nad zamówieniami. Niezależnie od wielkości magazynu, każdy produkt będzie znajdował się na dokładnie wyznaczonym miejscu, co znacznie ułatwia jego znalezienie. To jednak nie wszystko. Zaawansowana technologia pozwala prognozować trendy zakupowe, na przykład w zależności od sezonów, dzięki czemu możliwa jest znaczna optymalizacja procesu i ciągłe minimalizowanie czasu realizacji. W nowoczesnych centrach logistycznych, do dyspozycji pracowników magazynowych pozostaną również maszyny i technologie cyfrowe które ułatwią pracę, czyniąc ją bardziej wydajną.
Pewne wsparcie
Choć procesy logistyczne są powyżej opisane w znacznym uproszczeniu, już teraz mogą wydawać się skomplikowane i trudne do wdrożenia, szczególnie dla osób bez doświadczenia w firmie e-commerce. Nic bardziej mylnego. Logistyka tego typu miejsc obejmuje również strukturę pracowniczą, dzięki czemu każdy pracownik magazynowy ma jasno określone zadania i ciągłą opiekę przełożonego. Jeśli zastanawiasz się nad podjęciem pracy w centrum logistycznym, nie musisz obawiać się braku znajomości całego procesu, gdyż sam będziesz zajmował się tylko jego częścią. Ponadto przed rozpoczęciem pracy, możesz spodziewać się specjalistycznego przeszkolenia, które zapewnia pracodawca.