Kiedy warto zainwestować w szkolenia szyte na miarę firmy?
Data publikacji 26 lutego 2020Zastanawiałeś się nad tym, czy zainwestować w szkolenia zamknięte dla swojego zespołu, ale wahasz się z uwagi na relatywnie wyższe koszty i więcej wyzwań logistycznych w porównaniu ze szkoleniami otwartymi? Pamiętaj, że szkolenia szyte na miarę mają swoje zalety – zwłaszcza, gdy są wykorzystane w określonych sytuacjach. Czyli jakich? Wyjaśniamy.
Czy szkolenia zamknięte to jedyna odpowiedź na potrzeby rozwojowe firmy?
Absolutnie nie. Rozsądna polityka szkoleniowa to taka, która opiera się zarówno na uczestnictwie pracowników w spotkaniach zamkniętych, jak i otwartych. Przykładowo, szkolenia otwarte sprawdzają się, kiedy:
- ma z nich skorzystać jeden pracownik lub ich ograniczona grupa,
- potrzebne jest zdobycie wiedzy branżowej lub pogłębienie szeroko pojętych kompetencji miękkich,
- firma chce do minimum ograniczyć formalności po swojej stronie,
- organizacja myśli również o potencjale networkingowym uczestnictwa w eventach szkoleniowych,
- przeszkolić pracownika chcemy bardzo szybko, bez potrzeby poświęcania przesadnie dużego czasu na analizę potrzeb szkoleniowych, uzgadnianie programu merytorycznego oraz szukanie zaufanego organizatora.
Szkolenia otwarte znajdziemy na stronach firm szkoleniowych oraz na portalach o tematyce szkoleniowej, np. https://eventis.pl, które zajmują się publikowaniem informacji o zbliżających się szkoleniach, kursach czy konferencjach w całym kraju. Znajdziemy w nich tysiące ofert szkoleń organizowanych przez setki różnych organizatorów. Pozwala to szybko odnaleźć ofertę, która spełnia nasze potrzeby, ale również mieści się w przewidzianym budżecie, który jak to często bywa jest ograniczony.
Co jednak w sytuacji, gdy do przeszkolenia jest większy zespół, a do omówienia są tematy ściśle związane z wewnętrzną polityką czy działalnością firmy? Wówczas warto postawić na szkolenia szyte na miarę.
Kiedy szkolenia na zamówienie to najlepsze rozwiązanie?
Szkolenia zamknięte to rozwiązanie, po które warto sięgnąć, kiedy:
- chce się omówić konkretne problemy i wyzwania pojawiające się w firmie – np. te związane z reakcją na obiekcje klientów czy konfliktem wewnętrznym w organizacji, wdrożyć złożone zmiany wymagające spójnej komunikacji oraz podniesienia umiejętności grupy pracowników,
- do przeszkolenia jest co najmniej 6-osobowa grupa – wówczas szkolenie szyte na miarę będzie tańsze i bardziej sprawnie przeprowadzone logistycznie,
- szkolenie ma być elementem wyjazdu integracyjnego pracowników,
- firma chce rozpocząć cykl zajęć rozwijających konkretne umiejętności członków zespołu i ustalić własny harmonogram spotkań.
„Bezpośrednia współpraca z firmą szkoleniową daje organizacji zamawiającej szkolenie realny wpływ na zakres merytoryczny zajęć, ich termin, miejsce, a także pozwala nadać im cykliczny charakter w razie potrzeby. Niewątpliwie jednak szkolenia zamknięte wymagają dużo większego wkładu pracy ze strony zamawiającego. To przysłowiowe szycie na miarę odbywa się bowiem nie tylko ze strony prelegenta czy trenera, ale uczestniczy w nim również zamawiający, z którego trzeba zebrać miarę, czyli ustalić jego potrzeby.” – mówi Anna Gajewska z serwisu Szkolenia-News.pl
Czy zatem warto? Jak najbardziej tak. Jednak jeszcze przed zamówieniem szkoleń zamkniętych warto skonsultować się z pracownikami i zbadać ich realne potrzeby rozwojowe. To bardzo ważna wskazówka dla trenera przygotowującego warsztaty szyte na miarę. Dokładne informacje o oczekiwaniach wobec szkolenia zamkniętego sprawiają, że jego efekty są jeszcze lepsze, a inwestycja w nie szybko się zwraca. Pracownicy poczują się również docenieni i zmotywowani, dzięki temu że pracodawca uwzględnia ich zdanie i opinię.