Strona główna
Biznes i Finanse
Tutaj jesteś
Biznes i Finanse programy lojalnościowe

6 najczęściej spotykanych programów lojalnościowych

Data publikacji 27 czerwca 2023

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych w walce o klienta jest program lojalnościowy. Charakteryzuje się długookresowym działaniem i może przyjmować wiele różnych form. Niektóre firmy decydują się na wprowadzenie tylko jednego modelu, podczas gdy inne stosują połączenie dwóch lub więcej wariantów. W niniejszym artykule zostały zaprezentowane najpopularniejsze rodzaje programów lojalnościowych. Wierzymy, że pomoże Ci to w wyborze modelu, który będzie odpowiadał zarówno Twoim potrzebom biznesowym, jak i potrzebom Twoich klientów.

Punktowy program lojalnościowy

Jest najpopularniejszym rodzajem programu lojalnościowego. Klient za każdym razem, kiedy dokonuje zakupów w Twoim sklepie lub też korzysta z Twoich usług, otrzymuje konkretną liczbę punktów, które następnie może wymienić na nagrody, bony zakupowe albo zniżki. To motywuje go do wydawania więcej, ponieważ tym samym więcej zyskuje i szybciej może otrzymać bonus od Twojej firmy. Punkty można gromadzić na specjalnej karcie, którą otrzymuje klient lub w aplikacji mobilnej. Przykładem punktowego programu lojalnościowego jest m.in. Karta Biedronka, gdzie za każde wydane 40 zł klient otrzymuje 1 punkt. Z podobnego programu korzysta wiele innych supermarketów i innych sklepów, w tym najpopularniejsza w Polsce sieć drogerii Rossmann.

Wielopoziomowy program lojalnościowy

Jest on powiązany z programem punktowym. Uczestnicy otrzymują punkty za zakupy i/lub inne aktywności, np. polecenie firmy lub jej produktów znajomym, rozwiązanie quizu, uzupełnienie ankiety czy też udział w konkursie. Jednocześnie w programie wielopoziomowym występują poziomy uczestnictwa.  Im wyższy poziom osiągnie klient, tym większe korzyści otrzyma (np. wyższy rabat). O aktualnym poziomie, na którym znajduje się klient, decyduje sumaryczna liczba punktów, które uzyskał w danym okresie czasu (np. jednego roku). Najczęściej, aby zachować aktualny status, klient musi zachować odpowiednią skuteczność w zdobywaniu punktów. Taka konstrukcja programu zapewnia, że klient ma wysoką motywację do częstszych zakupów.

Klubowy program lojalnościowy

Klubowy program lojalnościowy opiera się na przynależności do konkretnej społeczności – klubu. W przeciwieństwie do punktowego programu lojalnościowego, w klubowym uczestnicy nie zawsze zbierają punktów (chociaż taka dodatkowa opcja również może się pojawić), ale przede wszystkim mają dostęp do stałych przywilejów i benefitów. Najczęściej otrzymują nagrodę za każdym razem po wykonaniu konkretnej akcji – rezerwacji hotelu, zakupu biletu lotniczego, wizyty w restauracji czy po prostu zakupów w sklepie detalicznym organizatora programu. Korzyści wynikające z przynależności do programu mogą być stopniowane i zależeć od aktywności uczestników programu, nawiązując do idei wielopoziomowego programu lojalnościowego.

Abonamentowy program lojalnościowy

To jeden z niewielu programów lojalnościowych, za który klient musi zapłacić. Otrzymuje on kartę członkowską (plastikową lub wirtualną), dzięki której ma dostęp do specjalnych usług, rabatów oraz ofert. Abonament musi oferować wymierne korzyści dla klienta, oferować możliwości dostępne tylko dla członków programu. Jest to program płatny, dlatego klient musi mieć poczucie, że w jego efekcie zyskuje więcej, niż wynosi comiesięczna opłata za członkostwo. W klubach fitness może być to nielimitowany dostęp do wszystkich zajęć lub też dodatkowa opcja skorzystania z basenu i sauny, za którą inni klienci muszą zapłacić. Przykładem takiego programu jest m.in. Empik Premium, którego członkowie mają m.in. darmową dostawę, zniżki w salonach stacjonarnych i sklepach online, a także bezpłatny dostęp do ponad 15 tys. ebooków i audiobooków.

Program lojalnościowy cashback

W ramach uczestnictwa w programie lojalnościowym typu cashback klient otrzymuje zwrot części wydatków w formie środków pieniężnych do wykorzystania przy kolejnych zakupach. W ten sposób może on obniżyć kolejny rachunek o konkretną kwotę i tym samym zapłacić mniej. Może on również zachować zwrócone środki, zebrać większą sumę, po czym pokryć w całości koszty swoich zakupów. Dzięki temu klient postrzega swoje uczestnictwo w programie lojalnościowym jako konkretną korzyść finansową.

Partnerski program lojalnościowy

Lojalność klienta jest warta współpracy z innymi firmami, które oferują usługi lub produkty pasujące do Twojej grupy docelowej. Partnerzy ze sobą nie konkurują, a wspierają się w budowaniu relacji ze wspólnymi klientami i zwiększaniu ich satysfakcji. Wzajemne polecenia mają ponadto wpływ na wzrost liczny klientów i tym samym zysków. Klienci z kolei otrzymują od wartość, która wykracza poza ofertę pojedynczej firmy.

Programy lojalnościowe można ze sobą dowolnie łączyć, nazywamy je wtedy programami hybrydowymi. Jednak zawsze powinny być dostosowane do profilu klienta. Zanim przystąpisz do wdrożenia, odpowiedz sobie na pytania – co motywuje Twojego klienta, z jakich powodów jest w stanie kupować więcej i częściej. To podstawa opracowania dobrego i skutecznego programu lojalnościowego. Aby dowiedzieć się więcej sprawdź przewodnik po programach lojalnościowych Loyalty Starter.

Materiał zewnętrzny

Jak dbać o brodę w upalne dni

FCG

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?