Lifestyle

Paleo – dieta człowieka pierwotnego

Paleo – dieta człowieka pierwotnego

Dieta paleo, inaczej zwana dietą paleolityczną, to sposób żywienia opracowany na bazie przypuszczalnej diety naszych przodków żyjących w czasach prehistorycznych. Dieta ta opiera się na spożywaniu naturalnych produktów oraz zakłada rezygnację z żywności przetworzonej.

Czym jest dieta paleo?

Paleo to skrót od słowa paleolityczna. Jest to dieta naśladująca sposób odżywiania się człowieka z epoki paleolitu. Jest ona oparta o produkty naturalne i nie dopuszcza żywności przetworzonej.

Teorię dotyczącą stworzenia diety idealnie dostosowanej do organizmu człowieka na podstawie diety naszych przodków stworzył dr S. Boyd Eaton z uniwersytetu Amory w Atlancie. Wkrótce na podstawie jego założenia dr Loren Cordain, opracował dietę paleo. Jej podstawą jest wysoka zawartość białka, polegająca na spożywaniu dużych ilości chudego i nieprzetworzonego mięsa, oraz rezygnacja z mięsnych produktów przetworzonych.

Ponadto istotna w niej jest  redukcja węglowodanów i stosowanie owoców i warzyw jako ich głównego źródła, a także unikanie przetworzonych produktów zbożowych, ziemniaków, nabiału oraz cukru.

Jakie produkty dopuszcza dieta paleo?

Według naukowców nasi przodkowie byli znacznie zdrowsi od współcześnie żyjących ludzi. Rzadko chorowali oni na choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycę typu 2 czy nowotwory. Badacze uważają, że spowodowane to było ich dietą. Ludzie prehistoryczni nie jadali zboża, nabiału, rafinowanego cukru, tłustych mięs czy produktów przetworzonych.

Do produktów dozwolonych do spożywania na diecie paleo należą:

• jajka,

• orzechy, nasiona,

• owoce morza,

• oleje nierafinowane,

• mięso i ryby

• owoce i warzywa

W ograniczonych ilościach można jeść również olej rzepakowy, kokosowy oraz miód, a także pić wino oraz kawę i herbatę.

Czego nie wolno jeść w diecie paleo?

Stosując dietę paleo, należy przede wszystkim unikać:

• olejów kukurydzianych i słonecznikowych,

• orzeszków ziemnych i nasion roślin strączkowych,

• produkty mlecznych,

• ziemniaków,

• produktów przetworzonych oraz zawierających cukry proste i sól,

• kasz, ryżu, pieczywa i makaronów.

Ten sposób odżywiania pozwala na wyeliminowanie z menu produktów bogatych w cukry rafinowane oraz wysoko przetworzonej żywności, tłuszczów rafinowanych, soli oraz pustych kalorii. Wszystkie dozwolone w niej produkty posiadają niski indeks glikemiczny.

Aby właściwie ułożyć menu w oparciu o dietę paleo, najlepiej skorzystać z usług kateringu dietetycznego i przeprowadzać tę dietę pod opieką dietetyka według wyliczonych przez niego ilości niezbędnych składników. Prawidłowo skomponowane i przyrządzone posiłki zostaną dostarczone przez kuriera do domu lub biura.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.