Strona główna
Biznes i Finanse
Tutaj jesteś
Biznes i Finanse Kredyt konsolidacyjny

Kredyt konsolidacyjny azdolność kredytowa – jak wpływa na Twoją sytuację finansową?

Data publikacji 29 czerwca 2023

Zdolność kredytowa to maksymalna kwota kredytu, jaką bank może nam przyznać przy wybranym okresie spłaty, biorąc pod uwagę także wszelkiego rodzaju odsetki i opłaty. Możliwe jest poprawienie tego parametru przez konsolidację.

Kredyt konsolidacyjny a zdolność kredytowa – jak wpływa na Twoją sytuację finansową?

Zdolność kredytowa to maksymalna kwota kredytu, jaką bank może nam przyznać przy wybranym okresie spłaty, biorąc pod uwagę także wszelkiego rodzaju odsetki i opłaty. Możliwe jest poprawienie tego parametru przez konsolidację.

Dobrze dobrany kredyt konsolidacyjny pozwoli na znaczne zwiększenie możliwości zaciągania innych zobowiązań w przyszłości. Nowy kredyt bez zdolności kredytowej nie jest bowiem możliwy. Dlatego warto zweryfikować propozycje różnych instytucji finansowych.

Kalkulacja zdolności kredytowej przez bank – jak wygląda w praktyce?

Jak sprawdzić zdolność kredytową? Niezbędne jest skontaktowanie się z bankiem. Analizując nasze możliwości kredytowania, bierze on pod uwagę najpierw dochody netto, czyli wszystkie kwoty, które wpływają każdego miesiąca na konto w banku, np. z tytułu umowy o pracę, o dzieło czy też prowadzenia działalności gospodarczej. Istotne są jednak również wszelkie stałe zobowiązania wobec banku, czyli np. raty kredytów gotówkowych, hipotecznych, limity na kartach kredytowych, kredyty odnawialne w koncie osobistym. Sprawdzenie zdolności kredytowej odbywa się także przez analizę innych parametrów, czyli wieku, formy zatrudnienia i okresu jej trwania (preferowana jest umowa o pracę na czas nieokreślony), stanu cywilnego, liczby osób pozostających na utrzymaniu, ponoszonych stałych kosztów (np. z tytułu czynszu, energii elektrycznej czy gazu). Na tej podstawie zostaje wyliczona kwota do dyspozycji po opłaceniu wszystkich rachunków. Jest to tzw. dochód rozporządzalny. Bank będzie go brał pod uwagę przy ocenie zdolności kredytowej. Można ją zwiększyć przez kredyt konsolidacyjny.

Czym jest kredyt konsolidacyjny i jak wpływa na sytuację finansową?

Kredyt konsolidacyjny to kredyt gotówkowy, który zaciągany jest w celu zastąpienia co najmniej dwóch dotychczasowych zobowiązań jednym. Gdy zdecydujemy się na jego zaciągnięcie, przedstawiamy bankowi nasze zadłużenia, takie jak kredyty, pożyczki, inne zobowiązania finansowe oraz informację, w których bankach lub innych instytucjach je posiadamy. Na tej podstawie uzyskujemy propozycję jednej raty do spłaty, która jest niższa w stosunku do sumy wcześniejszych rat. Dzięki takiemu rozwiązaniu kredyt konsolidacyjny dla zadłużonych jest idealnym rozwiązaniem. Nasza sytuacja finansowa może się poprawić przez zmniejszenie comiesięcznego obciążenia budżetu. Pozwala to nie tylko na ograniczenie ryzyka pojawienia się niewypłacalności, lecz również zwiększa szansę na zaciągnięcie innych zobowiązań w przyszłości, a więc zwiększa zdolność kredytową. Po uzyskaniu takiego kredytu bank zajmujący się konsolidacją nie przelewa pieniędzy na nasze konto, lecz reguluje inne wierzytelności, kontaktując się ze wszystkimi instytucjami, z których usług korzystaliśmy. Do spłaty zostaje nam jedna rata zobowiązania miesięcznie.

Co jest potrzebne do uzyskania kredytu konsolidacyjnego?

Aby uzyskać kredyt konsolidacyjny pozwalający na poprawę sytuacji finansowej, niezbędne jest zebranie przez nas kilku grup różnych dokumentów, które posłużą do złożenia wniosku do banku. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • Dokumenty tożsamościowe – to przede wszystkim dowód osobisty. Akceptowalna przez bank jest jednak także karta pobytu rezydenta długoterminowego, dokument potwierdzający prawo stałego pobytu albo karta stałego pobytu członka rodziny obywatela.
  • Dokumenty, które pozwalają na identyfikację zobowiązania do skonsolidowania – wśród nich znajduje się m.in. umowa kredytu, umowa pożyczki, zaświadczenie o zobowiązaniu, zaświadczenie o zadłużeniu, historia transakcji z konta, wyciąg z karty kredytowej, potwierdzenia przelewu czy też dowody wpłat. Najczęściej do każdego zobowiązania wymagany jest jeden dokument.
  • Dokumenty potwierdzające dochody – może to być zaświadczenie o wysokości dochodów z tytułu umowy o pracę, ale także wyciąg bankowy potwierdzający wpływ zasiłku/świadczenia, druk ZUS RCA/RMUA, decyzja z MOPS-u, odcinek świadczenia emerytalno-rentowego, PIT, rachunek zysków i strat przy pełnej księgowości lub Księga Przychodów i Rozchodów z rozliczonymi stanami magazynowymi.

Opracowano na zlecenie partnera Santander Consumer Bank.

Źródła:

  1. https://mubi.pl/poradniki/kredyt-konsolidacyjny/
  2. https://www.bankier.pl/smart/dokumenty-do-kredytu-hipotecznego-gotowkowego-i-konsolidacyjnego

Materiał zewnętrzny

Jak dbać o brodę w upalne dni

FCG

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?